lördag 21 december 2013


Tankar som snurrar
 
Igår så såg vi på musikprogram med Amanda Jensen, hon berättade bland annat om hur det gick till när hon skrev sin musik. Det var en mening som hon sa som bara sa det där karateristiska ”katching” i min hjärna, något som bara sa – jamen så är det ju med mig också. Det hon sa var det att ”jag brukar nynna, tänka – skriva ner på baksidan av gamla räkningar, post-it lappar eller så lagrar jag det som på små hyllor inne i hjärnan” – just där slutade jag att lyssna och titta på P och sa precis så är det hos mej också.
 
Om man skulle titta in i min hjärna skulle det vara lite hyllor härs och tvärs sittandes på sidorna med en himla massa funderingar och idéer huller om buller på. Ibland går jag in och sorterar upp, kastar eller förkastar sånt som vid första tanken låtit så jäkla bra men vid närmare eftertanke inte nog var det.
 
Ibland kan det verka som en jäkla oordning men vid närmare inspektion skulle man nog mer kunna säga att – fasiken här finns ju mycket intressant. Och så fungerar det ju när man bloggar också man går runt och får inspiration lite varstans ifrån.
 
Och oftast är det väl så att tankar och funderingar kommer när man kopplar av – ledighet, eller när man ska sova exempelvis. Oftast så har jag ett litet block vid sidan av sängen för ”plupp” så kommer en smart inredningsgrej, pysselsak, bloggidé eller vad som helst upp och för att slippa tänka mer just då så spar jag den – antingen på lappen eller inne på någon av de redan fullsmockade hyllorna.
 
Ibland blir det mer än fullt – det är då man skulle önska att man kunde lyfta den här tankemössan åt sidan ett tag och bara vila. Jag har den förmågan att kunna koppla bort det när jag behöver – det är något jag lyckats lära mej de senaste åren. Kanske för att jag varit tvungen. Jag har den filosofin i mej lite att om det är exv ett problem jag stöter på som jag inte kan lösa nu så låter jag det ligga där och mogna till lite – det ordnar sej intalar jag mej, du kommer på en lösning snart.
 
Men jag gillar min tankesmedja – och ibland sätter jag mej ner och sorterar rejält och oftast så sker det vid nyår. Då går jag inte bara igenom vad som finns kvar på hyllorna, sånt jag sagt att jag skulle vilja göra och som kanske inte ännu blivit av och sen summerar jag. Jag summerar året som gått och jag skulle inte säga planerar men jag fantiserar om hur jag skulle vilja att nästa år ska komma att innehålla.
 
Och snart är det dags – dags att summera det här händelserika året. Ett år som lärt mej mycket om mej själv, om oss och om hur jag vill leva – nja det sista håller jag på och funderar väldigt mycket på just nu både i tankar och i ord med P. Men jag återkommer med summeringen och tankarna, planerna om vad jag vill med nästa år –jag måste ju först in och röja lite bland hyllorna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar