fredag 10 januari 2014


Hästens år!
  



2014 är hästens år enligt det kinesiska tideräkningen, det är nu fortfarande ormens år men runt den 20 januari går vi in i hästens år. Ormens år som nyss passerat var ju inte så kul, bättre var drakens år året innan. Tänker jag på hästen och dess beteende så borde 2014 bli ett bra år , hästar med sitt livliga, ja om vi nu inte funderar på ardenners eller Nordsvenskar – men om man tänker mustanger eller andra pigga sorter så ser jag ett år med fart, tjusning och livfullhet i.



Varför finns denna zodiak och hur uppkom den, tidigare har jag skrivit om drakens år – eftersom att jag själv är drake så ligger denna ”best ” mig varm om hjärtat – kraftfull och viljestark. Ingen vet med säkerhet hur det kinesiska horoskopet kom till, men inte oväntat finns det en legend om dess tillkomst. En legend som är mycket charmig, även om den knappast är vetenskapligt trovärdig.



Fem århundraden före Jesu födelse skickade Buddha en inbjudan till alla djuren i sitt rike att komma och fira nyår tillsammans med honom. Av någon anledning, som inga andra än djuren själva kan förklara, dök bara tolv av dem upp. De tolv anlände i följande ordning: råttan, buffeln, tigern, katten, draken, ormen, hästen, geten, apan, tuppen, hunden och sist av alla, grisen. Lycklig över att de hörsammat hans inbjudan visade Buddha sin tacksamhet genom att skänka varje djur ett eget år, uppkallat efter dess namn. Dessutom skulle alla människor som var födda detta år ärva djurets egenskaper. Drakar viljestarka och kraftfulla, Råttor till exempel är charmerande och opportunistiska, medan Hundar är ängsliga och lojala.




Till skillnad från den västerländska astrologin, som bygger på solens och stjärnornas rörelse, använder sig kineserna av måncykeln. Varje måncykel består av tolv månader, plus en extra månad var trettonde cykel, vilket innebär att det kinesiska nyåret aldrig infaller på samma dag. Det kinesiska horoskopet ska mer anses som en sorts vägvisare till ett filosofiskt tänkande och har därför lite andra grundtankar än det västerländska. Det skiljer sig emot västvärldens traditionella horoskop, på så sätt att det är mer naturalistiskt och antar formen av ett allomfattande system av uppfattningar, som berör kroppen såväl som himlakroppar och andra fenomen. Bland dessa fenomen kan nämnas yin och yang, himmelska palats och månens boningar. Det kinesiska horoskopet är världens äldsta kända spådomsform.




Hästens år önskar jag för mej att det blir mer flyt liksom galopp på en äng, glädjeskutt som en riktig spark-ut, frustande och gnäggande som ett ordentligt asgarv och underbart fnitter som en mångalen natt – önskar mej med andra ord ett glädjefullt år.

 
Men rodret styr jag själv och eftersom självömkan aldrig legat för mej och att jag ofta inte gräver ner mej i onödan. Jag har tidigare pratat om vikten av att vara noga med vilka man omger sig med. Jag väljer snabbt bort dem som bara är sk energitjuvar, vänner ska var livgivande inte livtagande. Jag tänker ibland på min mor och funderar lite över henne och hennes vänner, hon skulle nog kunnat haft fler, många fler vänner än vad hon hade men jag tror verkligen att hon valde bort folk för att ho ansåg att de var sk energitjuvar. Och jag har börjat göra samma sak – ni vet i nöden prövas vännen.


Det där med att leva i nuet är så viktigt – att våga vara och släppa taget. Det är så många som inte vågar att inte vara uppkopplade – utan måste vara på och uppdaterad ideligen. Jag gillar att vara uppkopplad och gillar de sociala medierna väl men väljer att hantera dem på mitt sätt – och mitt sätt har nog förändrats en hel del under året som gått. Kände också under julen att det var skönt och bara gå hemma och ”skrota”, myspysa och bara vara – hemma hos mina kära pågar. Hon, min mor valde också katten Sixten gärna.
 
Så nu knyter vi ihop den här säcken lite – hästens år, ser fram, ja verkligen fram emot detta år. Känns spännande, mycket därför att vi mer och mer kommer tillbaka till ett vanligt liv, vi två som haft ett helvetes år bakom oss. Känner att vi både längtar till våren, sommaren och allt som komma skall då. Men planerar inte – utan drömmer mer…

Men just nu längtar jag mest till de första knopparna i trädgården!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar