torsdag 10 januari 2013


Det kliar i fingrarna…
 

Jo precis det kliar i fingrarna – jag känner ju att våren lurpassar. Jo även jag har tittat på väderleksrapporten om att ett kallare väderomslag är på gång men ändå. Hoppet är väl det sista som ska lämna oss eller …

 
Jag vill börja förodla hemma, dra upp plantor till balkong och koloniträdgård – jag bara längtar så förbaskat mycket. Sitter och tittar på olika sidor och suger in tips och idéer. Tänk bara på alla sorters tomater som finns – vill ha flera sorter – funderar en smula kan jag bygga ut balkongen måntro …
 
Zucchini, tomater, paprika, blommor, kryddor och annat ögongodis – jag drömmer och ler och fantiserar om hur det ska bli. Vet att  det brukar sluta med att jag har allt för många krukor på balkongen så att man liksom får hoppa över dom för att komma fram till soffan och lägga sig. Men vad gör det när lavendeln blommor och humlorna surrar.
Gammelfarmors ros kommer som alla år tidigare att få hedersplatsen som vanligt, den är en ros som följt familjen så länge jag kan minnas. Min mor försökte att med Himmelstalundsskolans hjälp ta reda lite mer om den. De kom fram till att det var en Rosa Cosiflora som kom till Sverige på 1650 talet.


Vår ros kommer troligen från Claestorps herrgård utanför Östra Vingåker. Där arbetade både gammelfarmor och gammel farfar och troligen har väl ett och annat skott följt med hem. Just att jag kan säga det är att man kunde se i gamla skrifter att just Claestorp hade denna ros vid den tiden.
 
 
I år ska även mina sockerlådor användas flitigt på balkongen, tycker att det är snyggt att låta de stora plantorna stå i dem. Krasse, paprika och kanske en chili skulle kunna vara snyggt i en sån. Jag vill även ha ett högt gräs att pryda ett hörn med och kaprifol eller klematis som ska slingra sej upp på väggen i armeringsjärn..
 
 
 
Har i min ägo finns en hög av dessa….
 
Det är mina dahliaknölar – jag har nu haft dem liggandes i källaren i  två år men jag har förstått att det kan gå att få liv i dom igen så det ska jag försöka – sen är tanken att om de tar sig sätta ut dem i Peters trädgård över sommaren. De trivs inte på i krukor på balkongen – min balkong blir så himla varm så det krävs andra växter där en törstiga ömtåliga dahlior.
 
 
 
 
En trädgård ska blomma – jag vill ha möjlighet att både kunna njuta av dem där de står men även ha möjligheten att kunna plocka in och sätta i en vas och njuta. Allium är en favorit – alla sorter av dem. Ett blomhav vill jag vart jag mig än i världen vänder…
 
 
Jaja tänker ni så säger en florist
På min balkong och i mina fönster så var sommar samsas en hel hög pelargoner. Älskar dom helst Mårbackan som är den ljust rosa lite höga sorten. Jag brukar försöka få tag i några rediga exemplar som sen pryder hemmet. Det är dessa eller vita som jag föredrar att ha.
 
Fortsätter att drömma och till helgen ska jag ut och leta lite vårtecken..jaja om inte vädret sätter pinnar i mina drömhjul…


 

 

 

 




 

 

 


 

 


 


 


 

 




 



 

 


 


 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar