söndag 20 januari 2013

 
Kryddor
Finns det något härligare än att få gå in i en kryddaffär – ni vet så fort man slår upp dörren så möts man av en vägg av aromer som kan få vilken näsa som helst att sniffa och snålvattnet att rinna. Innan jul var vi i Jakriborg ett litet samhälle mellan Landskrona och Lund med en årlig julmarknad – helst fantastisk. Där vandrade vi runt bland olika matförsäljare och annat pyssel och knåp.
Men att komma fram till detta med kryddor – förr så användes mestadels vitpeppar och salt vid matlagningen och visst du kan komma långt med det men inte ända fram säger jag. I mitt kök finns en hel arsenal av olika kryddor – under åren så harjag väl fått favoriter som det känns som om jag inte skulle kunna leva utan alls.
Salt och peppar givetvis – jag älskar min pepparkvarn från Skeppshult, med den kan jag göra min egna blandningar och sen mala direkt när vi skall äta. Älskar svartpeppar och rosépepparblandning. Salt har jag i olika sorter, allt från bläcksalt, Himalayasalt, salt från Sicilien, vanligt jodfritt och så olika sorter flingsalt.
Persilliade är en krydda jag inte vill leva utan och där i Jakriborg hittade jag en röd också som då innehöll tomat också. Den röda hade jag aldrig prövat men den gröna haft i ett 10 tal år hemma i köket. Kungskryddan – fanns där också men hette något helt annat. Just Kungskrydda kan man hitta i Söderköping som har en liten mysig kryddaffär.
 
Vitlök och chili är två andra kryddor som är enormt användbara – och vissa rätter går bara inte at göra utan vitlök i. Som tur är så är både gubben och jag vitlöksälskare – tar gärna mer än en för mycket i – det ska märkas och smaka vitlök. En gulasch utan chili och vitlök är inte någon gulasch alls. Jag brukar göra en gulasch med köttfärs som bas – blir lite mer som gulasch soppa och är stark god och värmande.
Muskot, saffran, salvia, persilja, mejram, rosmarin, vanilj, kanel, kardemumma, paprika, curry, basilika, oregano ja listan kan göras hur lång som helst – allt detta och mycket mer finns hos mej. Förra året så fick jag med posten ett stort paket från Provence – det var min väninna Arlette som hade plockat. Deninnehöll det mesta som jag nämnt ovan samt egenpressad olivolja och turistinformation från hennes trakter. Ja hon hade även skickat med en receptbok med många lockande recept i.
Jag gillar också att odla kryddor själv på sommaren så vill jag ha basilika, salvia, oregano, chili på balkongen. Att odla själv och sen använda det är en sån skön känsla. Jag brukar odla mycket basilika – av detta gör jag sen en sorts pesto utan nötter som jag förvarar i frysen och kan ta fram då och då när jag behöver ha. Den doft som jag får fram av den fast den är fryst är precis som om jag stod och hackade en färsk. Aromen sprider sig i hela köket och lockar till matupplevelser.
Gräslök är en annan god krydda som är lätt att odla - och jag använder inte bara till sallader och sill och potatis. Prova med att ha den tillsammans med en skvätt grädde i den stekta potatisen - det blir himmelskt gott ..
h-food-herbs_144d7e5a83c601
Trots vintern just är här för tillfället då. Hur som är det perfekt nu att börja planera och snart även att förodla egna kryddor. Enkla att odla i fönster och rika på både antioxidanter, vitaminer och mineraler. Perfekt helggöra tycker jag. De flesta örter går att odla i kruka, skillnaden är att du behöver vattna mer. Det smidigaste är att köpa redan färdiga plantor och kruka om. På sommaren fylls hela balkongen med egna kryddor och tillsammans med alla blommor slåss de om sitt utrymme.
Så här går vi nu och vankar - sura över att vintern kom åter. Längtar till våren och att se lökar börja komma upp. Längtar att få krata bort löven i trädgården, längtar efter att få börja förodla det som ska drivas upp. Och framförallt längtar tills första fikan kan tas ute på altanen med näsan lyft mot solen.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar