tisdag 22 januari 2013



Min Pegasus
 


I mitt tak i vardagsrummet hänger något märkligt. Det är en häst gjord i papier mache´. Den är gjord av konstnären Åsa Canbäck från Rydebäck utanför Helsingborg.
 
 

Jag kom i kontakt med Åsas verk genom min syster som var den första som köpte en häst av Åsa genom butiken Karla på Kullagatan i Helsingborg, den var dyr minns jag men å så vacker den var . Jag minns också att jag redan då ville ha en men men … nån dag kanske ..
 

Den där hästen blev en symbol för mej – den skrek ut ordet frihet. Hästen flög liksom över alla och såg ner på oss, kom det en vindpust så rörde den sig sakta fram och tillbaka. Den kom att bli en symbol – men jag fattade inte då hur starkt den skulle komma att bli en symbol för mej.
 

Några år senare lämnade jag min man som utövat en näst intill tyrannisk tillvaro i vårt hem. Jag insåg att jag hade hållits som fånge mer eller mindre och att i och med att jag ”slagit” mig fri nu kunde gå vart jag ville , göra vad jag ville och tycka / känna / äta / vakna / somna / vara som jag själv ville.

 

Pegasos, på latin Pegasus är i grekisk mytologi en bevingad hästt som användes av Bellerofon när denne besegrade monstret Chimaira. Pegasos bar även guden Zeus blixtar. Enligt legenden föddes Pegasos ur monstret Medusass blod efter att Perseus huggit av hennes huvud, och Pegasos far var havsguden Poseidon.
 
 

Pegasos fick därför alltid en kraftfull sammankoppling med vatten och berättelserna talar om hur Pegasos favoritplatser på jorden var vid vattenkällor och vattendrag. Pegasoshästar framställs i grekisk mytologi som skygga, flygande hästar som lever ensamma på ensliga bergstoppar där de gick för att beta från högländernas orörda gräsmarker. För mej personligen så är de ett tecken på frihet för att de framställs som kritvita eller becksvarta hästar med silverfärgad svans och man, och på ryggen, strax bakom halsen på manken sitter de igenkännande vita fågelliknande vingarna som för mej blev till en känsla av att de lämnat och kan lämna eftersom de är starka varelser det de inte vill vara med om längre.
 
Alltså jag såg mej , ser mej själv som en Pegasos – och den som har turen att finna och lyckas tämja en Pegasos får en mycket trogen följeslagare livet ut, som kommer att leva lika länge som sin herre, såvida hästen inte blir dödligt skadad.
 


Pegasos liksom draken i den kinesiska mytologin är alltså fria, viljestarka och envisa. Jag är född i drakens tecken och även drakar är svårtämjda sägs det men om man lyckas få en drakes kärlek så har man den – för alltid om det så vill sej väl – men draken tar vi om en annan gång.



 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar