söndag 24 mars 2013


Den här veckan kör jag på med konst.
 

 Den här kommande helgen så är det dags för konstrundan i Skåne, ett event som är välbesökt och underhållande. jag har sedan Jag flyttade till Landskrona varit runt i stan och aldrig missar jag konsthallens samlingsutställning. Den ger ett axplock av det bästa. Jag har fått favoriter som brukar vara med och ställa ut där och när jag går runt får jag sån inspiration till att skapa själv.
 


Har i tanken en ide som jag vill göra och förmodligen kommer jag att göra den i sommar - perfekt att ha staffliet uppställt i vardagsrummet och måla i den varma sommar kvällen. Den ska få ta tid och jag vet vilket motiv jag ska ha.


Konst har alltid intresserat mej, det var nog båda mina föräldrar som drog in mej i det. De var båda två duktiga tecknare och gillade att måla även om ingen av dom var konstnärer. Jag har en tavla som pappa gjorde som 15 åring, inget speciellt men det är kul att ha den. Den sitter inramad i en urhäftig ram som följt med släkten i måna år. I hallen hänger även hans gesällbrev och mästarbrev, han hade en Norrköpings målarfirmor och satt som ordförande hantverkarföreningen i nästan 30 år.


Själv valde konst som tilläggsämne när jag gick i skolan, jag hade det ämnet i tre år. Jag har även arbetat både som lärare och studiekurs ledare i bild och även haft egna utställningar årligen i Söderköping under ett par år med god förtjänst.


Tidigt blev jag bekant med Carl Larsson, Bruno Liljefors, Gustav Fahle, Johan Krouten - svenska kända konstnärer ....ja dessa och många fler. Jag gillar porträtt och natur gärna havsmotiv. Givetvis utforskade jag senare på egen hand de utländska konstnärer som fanns. Jag var en bra elev på konstlektionerna, fick i nian en universitetsuppgift, jag skulle välja en känd konstnär, skriva om dennes liv, berätta om det också samt välja ut en av hans målningar och kopiera den. Jag valde Van Gogh och hans "the nude woman" . Jag fick en femma som betyg och mäkta stolta tog mina föräldrar tavlan och kostade på en inramning. Den har jag ännu kvar.
 


Har även gillat att arbeta i lera, har ett par saker hemma som jag gillar. Tyg, strandfynd, stenar och snäckor ja minsta lilla pinne i skogen kan få mej att gå igång. Känner för första gången på många år att ådran vaknar till liv och jag har så mycket idéer som bara bubblar ut. Nästa steg är att jag ska sy lite, har lovat att fixa kuddar till en vän och dessa ska bli originella. Till mej ska jag sy något som jag velat ha länge, en sort girland att hänga i köket, jag hade en liknande fast enkel variant i min gamla koloni, varför jag inte tog med mej den vet jag inte.
 


När våren och sedan försommaren kommer ska jag återigen göra mej en gräskrona, gjorde en på kolonin men kände inte att jag hade möjlighet att frakta den med mej så min svåger som ville ha den tog med sej den till Söderköping vid sitt sista besök där sommaren 2010.

 

Jag har som sagt många idéer på G, och idag fick jag besök av en lika stor loppiskännare som jag, vi planerade en raid i de skånska bygderna, ser verkligen fram emot det. Jag skulle vilja ha tag i ett gammalt skrivbord, det jag har idag är funktions dugligt i glas men hm skulle vilja in ett gammalt eller få till en ny ide bara....katching här kom en ide' mer säger jag inte ska se om jag kan förverkliga den ;).
 

Den här veckan ska jag också på arbetet presentera min nya ide - hoppas givetvis att den ska välkomnas då det behövs avbrott i vardagen. Konst är ett bra sätt att fundera, diskutera, nyansera och förstå livet, samhället och det vackra.
 


En annan konstform för mej är ju tatueringar - men vi tar det nu i veckan :)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar