söndag 31 mars 2013


Stora konstdagen

 

Ja så kom då den stora dagen den som jag väntar på. Är man inte intresserad av konst så fattar man inte vad stort detta är . Jag går mot konsthallen lite så där som ett barn som ska få gå på cirkus hoppande och förväntansfull.


Jag har nog redan som tidig unge fått i mej färg och skapande genom mina föräldrar. Båda var ju som jag sagt tidigare duktiga på och teckna och älskade även att hålla på med möbelrenovering och dekormålning. Pappa var ju också målarmästare med egen firma så ammoniak och terpentin kom nog att bli lite av den andra modersmjölken. Jag är nog en av få som kan njuta av balsamterpentin blandningar till doft - det får min skaparlusta att vakna till liv.




In steg jag i hallen och där är fullt av förväntansfulla och glada människor, vissa människor ses bara en gång om året på den här tillställningen och det hörs glada tillrop och är en härlig stämning. Folk går omkring och studerar tekniker, man pratar med folk man annars aldrig skulle prata med man skrattar och diskuterar beundrar och även i vissa fall förvånas och ser med avsmak på något


För så är det ju smaken är som baken och smaken om konsten likaså. Det jag tycker om, som får mina sinnen att väckas till lust ser andra på med förundran och tänker att det kanske är naivt. Jag har genom åren fått mina favoriter och ser dem gärna och vill se vad de åstadkommit i år.
 



Jag går runt, fotar och mår så gott, blir lugn och glad och känner en sån tillfredställelse av detta och så spritter det till i mej. Inte gjorde det saken värre än att våren kom idag också. Solen har skinit hela dagen.
 



När jag var klar så gick till Citadellet och borggården där har en annan av mina favoriter årlig utställning, det är Magnus Larsson jag bara älskar hans tavlor. Ljuset i dom och naturen som han avbildar är som att man nästan kan känna klöverdoften, våta grusvägar och maskrosfröna som flyger i luften. Nån gång skulle jag vilja äga en av hans tavlor och de flesta är faktiskt överkomliga. Om du inte hinner nu  i påskdagarna gå och se hans tavlor så har han sin ateljé i Glumslöv vid slottet där. Han har vernissager emellanåt och går hitta på fejjan.

Solen skiner när jag kommer ut och jag går in på hemslöjdsaffären har lovat mej själv som en gåva ett par nya örhängen och se de hade de som jag har redan fast i större storlek . Kul dom fick jag i vårpresent.

 

Promenerade hemåt och har nu städat min balkong och fått ner Penséerna i krukor. Sitter på balkongen i solen och bara myser i värmen, på stereon en favorit lite gungande rytmer från Juanes.

Carpe vita...

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar