måndag 1 april 2013


Är du som jag?
 
Är det så att du egentligen vet vad du behöver göra för att må bättre? Och så är det något som kommer i vägen? Jag brukar kalla det för latmasken, eller utkastaren (den som alltid vill skjuta upp saker) som kommer in och saboterar och gör så att det inte riktigt blir av. Vi brukar säga att vi har en liten jävul på ena axeln och en ängel på andra – men faktiskt jag tror vi har en folkhop inom oss som försöker påverka oss.
 

 Hur ofta behandlar vi inte människor runt omkring oss bättre än oss själva? Om en kompis berättar om hur hon gjorde bort sig igår säger man nästan alltid ”men det där var väl inte så farligt?” Eller om en annan vantrivs på jobbet är den normala reaktionen ”du måste ju byta jobb!”. Tänk om vi kunde behandla oss själva på samma sätt. Stötta oss själva i motgångar, klappa oss på axeln och säga ”det går bättre nästa gång” eller ”du är värd något mer”, ”damma av dej nu och res på dej”. Vänd ryggen till det och gå.
 
 

 Det här är något jag gett mej nu som löfte, att ta hand om och stötta mig själv ännu bättre och bli min egen bästa vän. Det handlar också om att lyssna på mig själv, säga ifrån ibland och känna efter vad jag själv vill och inte bara göra saker för andras skull. För mig så kommer år 2013 bli året då jag ska jobba mer med det här. Det gör jag till exempel genom att göra saker och avsätta tid åt sånt som jag mår bra av och tycker är roligt, som att träna, simma, fixa hemma, måla, pyssla med blommor, fixa hemmaspa ibland. Det ger ju mig energi. Även tid åt långa promenader med Totte eller på egen hand är viktigt för mig. Att ta hand om sig själv kan också handla om att sova och äta bra, och på så sätt visa mig själv att jag är viktig och värd att tas om hand.
Jag vill inte gå miste om de upplevelser som ett liv levt med öppna sinnen ger. Jag tror inte att livet bara handlar om att veta och förstå, det handlar också om att förundras. Man pratar mycket om att fånga dagen. Det tror jag inte på. Det är för stort. Att fånga en hel dag, det är jättesvårt. Jag vill hellre fånga ögonblicken. Carpe momentum  - i de små stunderna där jag har mått bra har det funnits tröst.

”gråt en flod, bygg en bro och gå över den
 

 Vi hamnar då och då i konflikter med vårt inre, det kan bero på separation, dödsfall, avsked av annan sort. Allt detta brukar då förenas med sorg. Sorgen är ett läkeverktyg, vi måste gå igenom den och låta det göra ont. Först därefter kan vi resa på oss och gå vidare. Så gråt allt vad du bara kan, bygg den där jävla bron och passera vattnet sen -starkare än förut.

 

När man sen går vidare – och hur lång tid allt tar är det nog ingen som vet –man vet bara när de har fallit på plats för då känner man ett lugn i magen . Det är då man ska bli guldkornsletare.
 

Genom att vara guldkornsletare så fokuserar man på det positiva i livet i stället för problemen. Bli en guldkornsletare i vardagen. Stanna upp och tänk efter vad det är du uppskattar. Fundera över vilka mål du vill uppnå och uppmärksamma dina, små och stora, framsteg på väg mot målet. Belöna gärna dej själv. Acceptera dig själv som en värdefull person. Säg till dig själv att jag är någon, att jag är klok, bra och att många bryr sig om mig.
 

 Stärk dig själv med positivt självprat och positiva bekräftande ord. Och det här med affirmationer som det heter hjälper faktiskt. Jag känner en kvinna, som står på torget och säljer sina fårskinn, helt underbara är de och hon. En dag i höstas var hon så nere kände sig ledsen misslyckad, äktenskapet funka väl så där som hon sa. Jag kom att tänka på att jag hade en liten lapp i min plånbok som jag burit med mej i många år och som gjort att jag känt mej på gott humör när jag läst den – jag tänkte hon behöver den mer nu – jag kan klara mej utan. Sagt och gjort jag tog upp den ur plånboken och sa ”Sanna du ska ha den här – läs den ofta för den handlar om dej. På den stod det:

”glöm inte att du är värdefull”
 

 Jag mötte Sanna häromdagen igen på torget och det tog inte många minuter förrän hon började prata om lappen och vad den gjort för henne. Hon hade skapat egna som hon bar med sej och nu ville hon ge mej en tillbaka – för nu var jag ledsen för mitt kraschade förhållande. På lappen jag fick tillbaka stod

”glöm inte att du är vacker”

 

Och så sa hon – du har den vackraste själ jag vet för du gav mej den där lappen när jag var nere och du såg det och förstod det. Jag fick tårar i ögonen, där står vi Sanna och jag, vi känner bara varann genom dessa skinn men när vi har setts så hinner vi avhandla mycket, hon jobbar annars som medicinsk sekreterare som jag så vi har ganska mycket gemensamt.
 

 Det är vanligt att man har alltför höga mål och förväntningar. Det är därför viktigt att de mål som du sätter upp är rimliga och att du har en chans att uppnå dem. Vi har alla säkert mer eller mindre dåligt samvete för att vi inte äter rätt eller är tillräckligt fysiskt aktiva. Bli därför glad för varje gång du äter lite mer sunt och rör på dig lite mer. Om du inte trivs riktigt bra så kan det vara dags att prova nya vägar, vad det än gäller. Fråga dig själv vad det är som inte stämmer och tänk efter om det blir bättre om du gör saker och ting annorlunda. Uppmärksamma alla små steg du tar som en hjälp för dig att må och fungera bättre. Det är bättre med ett litet steg än inget steg alls.
 

 När vi motionerar exv. Så frisätts endorfiner. Dessa hormoner stimulerar i sin tur nybildningen av nervceller i hjärnans hippocampus, ett viktigt område för bland annat känslor och minne. Det kan vara förklaringen till varför deprimerade mår bra av att röra sig. När jag för många år sedan gick i väggen eller som jag hellre säger, ramla ner i det där förbannade hisschaktet så började jag så småningom att var morgon innan frukost gå en långrunda runt Åbackarna i Norrköping, jag hade musik i öronen och gick raskt. Det fanns dagar när vädret var skit som jag försökte skolka men nej det fick jag inte och när jag kom in sen var rosenkindad och mådde bra.
 

Skratt fungerar också som en inre joggning. Det sägs att 20 sekunders hjärtligt skratt motsvarar den motion som fås genom tre minuters ansträngande rodd. Ett gott skratt sätter fart på hjärtat, lungorna och nervsystem. Skratt leder till en rad muskelvibrationer, vilket i sin tur ofta ger upphov till en djup avslappning. Att träna avslappning och meditation kan vara ett bra sätt för att allmänt må och fungera bättre, öka glädje och självförtroende samt få en bättre sömn. Genom att gradvis slappna av i olika muskelgrupper i kroppen känner man sig lugnare och mera i balans. Jag brukar använda mej av spikmattan och men även så händer det att jag kör det qi gong programmet vi hade i den grupp som träffades tre ggr i veckan när jag var sjukskriven. Där arbetade vi efter kinesologi, och österns lära om kroppen. Det finns mycket vi västerlänningar inte tänker på i vardagslag, mycket vi kan lära oss av Asien.

Så det är viktigt att bli vän med dig själv för du kommer att må och fungera bättre, stärka ditt självförtroende, lugna ner dig och sova bättre. För att bli vän med dig själv behöver du behandla dig själv som en vän och ställa rimliga krav på dig, ta hand om dig på bästa sätt och förstå dig själv.

 

Jag har redan börjat – när kommer du med?
 

 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar