fredag 26 april 2013



Dags för helg



 Så var det fredag igen, underbart är allt förutom att gubben är kvar på sjukan. Men vi ska nog se till att vi får en bra helg ändå, ikväll är det dags för fredagsmys. Det innebär att han beställer ingen mat till kvällen utan jag köper med mej något gott - ikväll lutar han åt Burger King och en steakhouseburger med bacon. Härligt att Se på honom när han ligger där i sängen med Ipaden i knät och läsa igenom vad som finns, jag sitter vid kanten som bästa servitris med blocket i hand och noterar...lala milkshake, chili cream cheese bollar etc. Jag ler, gu vad jag älskar den här mannen.
 
 
 
Den här helgen kommer att bli lugnare än den förra, måste förbi min lägenhet, hämta mer kläder samt kolla om några fler räkningar trillat in. Ska annars förutom att åka till Peter bara vara hemma på kolonin, hoppas på bättre väder än idag så att jag kan vara ute och plocka lite i trädgården.

Trädgårdsarbete är något av det roligaste jag vet, jag kan gå i timmar och plocka, kratta, gräva lite här och lite där bara för att upptäcka att tankarna, alla de andra får vila lite. Precis som med bakning så är trädgårdsarbete kontemplation för mej. Jag försjunker i någon sorts dvala nej förresten inte dvala utan mer i någon sorts eufori där jag bara mår så gott. Har lite små projekt på gång nu, en kryddträdgård ska anläggas och lite annat.

 

Även på jobb har jag trädgårdsarbete på gång. Där är tanken att på lastbryggan anlägga en liten trädgård i pallkragar. Dessa ska sen skötas av våra patieneter och frukten av det hela ska sen kunna användas på avdelningen. Jag har diskuterat med några av dom vad de vill ha och det landa på sallad, tomater, rädisor, paprika, ärtor och kryddor. De som är intresserade av detta lyser upp och vill verkligen att detta ska komma till stånd.

 

Hemmavid håller jag på och förgror zucchini och solrosor. Redan har jag sått och lagt fiberduk över morötter, sallad, dill och blomman rosenskära. Älskar den, den är så ljuvlig med sina dilliknande blad. Tanken är ju sen att vi även ska ha tomater och paprika men dom kommer vi att köpa som färdiga plantor. Älskar även lavendel och någon sådan plus chokladblomma vill jag också ha.
 


Tycker synd om P nu som inte får vara hemma i sin älskade trädgård och pula jag vet att han älskar det och liksom jag försjunker ner i en annan värld och timmarna bara flyger iväg. Men det är en avvägning det här med trädgård och den ligger väl i att även om man älskar det så får den inte ta överhanden över all fritid man har. Det ska finnas till den där gemensamma, småflabbiga fikan på altanen. Det ska finnas tid till att bara vara också, tid till buset och skrattet och man ska kunna tillåt sej att slöa och njuta bara också.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar