måndag 25 mars 2013


Konsten....



Ja den här rubriken skulle kunna vara en fortsättning på gårdagens eller hm så kan det ju handla om "om konsten att vara snäll" eller konstiga saker  ;)  låt oss blanda.

Konst för mej - so jag berättade igår så har jag haft lite utställningar i Söderköping förr om åren, jag har alltid hållt. Och pysslat och donat med olika saker och material. Under dessa år kom jag naturmaterial väldigt nära, älskar drivved, snäckor, stenar rostiga ting m.m. Att det som jag höll på med skulle röna en sån succé trodde jag nog inte men första året och det var innan Söderköping så släppte jag en ide som gick rakt upp på någon sort billboardlista. På bara en månad jobbade jag inte bara dagtid som fritidspedagog utan satt hela kvällarna och producerade .
 


Jag njöt i fulla drag och roligt var det ju att det jag gjorde blev omtyckt. Minns framförallt en kollega som köpte två blå krukor av mej som sa " en morgon utan dina krukor i mitt köksfönster skulle kännas fattigt" hon hade förälskat sig så till den milda grad så jag tror hela släkten fick mina krukor det året. På bara en månad stoppade jag cirka 7000 spänn rakt ner i fickan.

Jag utvecklade iden och förde över motivet på andra saker såsom drivved och det blev en lika stor succé. jag började jobba med lera och utvecklades än mer. motiven var alltid skärgårdsmotiv eftersom jag kommer från ostsidan där vi har kobbar och skär.
 

Jag minns en av utställningarna som jag höll i Söderköping - jag hade målat en ja vi kan kalla det för butiksskylt med en mås på en kobbe med en massa vatten omkring. Det var runt stängningsdags, en tysk familj kom förbi och stod och tittade på sakerna. Plötsligt säger kvinnan i familjen - vad kostar tavlan? Jag tittade på henne för jag fattade inte först vad hon menade, så hon frågade en gång till om vad den kostade. Då förstod jag hon ville köpa min reklamskylt för utställningen..jag log satte ett pris och hon tog den med sig - den kvällen fick jag göra en ny skylt ;)
 


Efter det att jag flyttat till Skåne så har jag mestadels gjort saker till mej själv, en ganska ny sak för förr gjorde jag mest till försäljningarna och utställningarna. Även numera gör jag till mej själv men lite har det nog börjat klia i fingrarna igen -skulle va kul och se om jag kunde igen.


Vi byter....konsten att vara snäll är ju en konstart som inte alla människor klarar av. Många misstolkar snällhet för dumhet och ser bara detta att man viker sig, fattar inte att man bryr sig och vill människor i sin omgivning väl. Man brukar säga att otack är världens lön, och det är något vi snälla ofta möter. Vi anses som tråkiga, lama, intetsägande och har svårt att liksom få folk att förstå. När någon kritiserat mej för att vara för snäll inser de inte hur mycket de trampat på mej, på min själ och på min självkänsla. Numera så reser jag snabbare på mej och säger det är din förlust att du  inte fattat bättre.


Sen har den personen en väldans tur för vi snälla kan förlåta relativt snabbt  - gör bara inte bort dej då och kalla oss förr dörrmattor för då blir du aldrig förlåten. Att vara snäll och förlåtande är en konst, vissa människor borde ta efter oss fast...hm.. Jag tror inte ni ör så smarta - ännu. ni kan om ni vill nog lära er något - för detta med vår snällhet kan vi kalla hyfs också.


Vissa tycker att snälla människor är mjäkiga, och att vi bryr oss för mycket om andra, men ett tips då är väl sluta gnäll om saker och ting, för snällheten är inte i alla fall hela min personlighet, jag är en skrattande, busig, lite smått galen, och tja va ska vi säga lätt .....nja vet inte om det passar sej här men gillar närhet och att ha kul. Att jag är snäll och en person som bryr mej mycket - ja det är sant och om jag gör så ta vara på det, det är inte till alla son jag ger min ömhet och omtanke. - det är bara speciella människor som får en sked av detta.


Konstiga saker och konstiga människor möter man ofta- människor som inte skyr några medel för såra andra t.ex. Tar ut saker och ting i förskott drar slutsatser utan att kolla bakgrunden osv. såna kan göra mej ledsen och göra mej lätt irriterad, brukar försöka intala mej om att inte lägga energi på det men ibland går det inte, då vill jag markera min ställning och min ståndpunkt.


Konstiga saker och andra ting och företeelser ses i tid och otid. Knasiga konstruktioner och lösningar. Idiotiska lösningar ibland och inte för att tala om idiotiska bruksanvisningar (o där slutade killarna att läsa). Ibland kan man fundera på " hur tänkte dom nu" och vad är det tänkt att detta ska användas till. Jag är i botten en praktiskt lagd kvinna som gillar att jobba med händerna - lera, jord, färg och rota runt bland snäckor och stenar samt att bygga upp och konstruera.


Så det var bloggen om konstiga saker....vi fortsätter veckan med konst imorgon ...
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar