lördag 23 mars 2013


Lördagsbloggen

 

 

Sitter och lyssnar på gamla godingar i musikväg och upptäcker att jag sitter och sjunger med, det måste väl ändå betyda att jag mår rätt så bra. Det är lördag och jag vaknade alldeles för tidigt – gick upp mådde lite illa, visste inte riktigt varför – hm ja magen rumla runt. På jobbet råder maginfluensa .Kröp ner i den goa värmen igen och låg kvar fram till nästan halv nio.
 
 

Vid andra uppstigningen tog jag med mej Ernst Kirschstiegers magasin, som faktiskt blivit mycket bättre den här gången än premiär numret – här känner jag igen honom mysfarbrorn ;) – tog med mej även tidningen ”101 idee’r” – kände att jag behövde lite impulser att komma igång. Där vimla av tips och vackra bilder – på bland annat blomstergrupper. Åhh kände ett sånt sug efter våren och att få hålla på .
 

1998 gick jag floristutbildningen i Norrköping, jag tog ett sabbatsår och ansökte om det som då kallades för Kunskapslyftet, en långtidsarbetslös fick min tjänst och jag fick en betald utbildning. Jag minns att jag njöt var sekund – det dofta gott i klassrummet när man kom på morgonen och jag mådde så bra. Hade då arbetat som lärare i många år och hade nog börjat gå in i den där väggen så det var som balsam för själen. Jag hade två gamla gubbar som lärare – passade mej perfekt – de gamla hantverkare kan så mycket mer än nya – de har jobbat i många år och har knep vad man exempelvis gör om man behöver oasis och inte har någon - *blink* jag vet vad man gör hihihi.
 

 

I vilket fall har jag sedan dess inte jobbat som florist – men mina kunskaper har jag kvar och binder gärna buketter till både bröllop och har även ordnat begravningskransar till vänner när de mist någon kär. Brukar när jag får ett jobb fråga – vem är det till, hur är den personen eller vem är du som ska gifta dej, vad har du för intressen och favoritfärger, tycker du om havet, skogen eller odlade trädgårdar. De brudbuketter jag har gjort har blivit speciella för de brudar som sedan burit dom. Har ju blivit lite av deras egen personlighet.




 

Ja så där låg jag och började föra en lista – gillar listor, ni vet  ”to do list”

Där stod dammsugning, moppning, blomsterbutiken, plantera och fixa, hänga tavlor och sy P:s kuddar. Har haft en underbar dag – solen har strålat och det har varit en kall men härligt underbar dag . Jag gjorde allt hemma medan magen ficklugna sig – hm det går maginfluensa på jobb trodde att det var den och jag som hade bjudit in Stina på fika kände att det var bäst att avboka den – vill inte att hon skulle bli sjuk också. Men jag har repat mej tills nu.
 
 

När så allt var klart hemma så gick jag först till Petör en helt underbar butik som ni ska besöka om ni kommer till min lilla stad. Redan utanför möttes jag av alla tet-a tets och mini violer – jag var såld. Tog en korg och plocka ihop de jag ville ha - sen gick jag in i butiken och där är en heminredares eldorado och till hyfsade priser. Det är roligt att handla där, butiken ägs av ett par som haft den ett par år – jag tycker också att man ska gynna lokala försäljare.
 
 
Jag betalade och gick hem. Men nu ville jag ju inte gå in på en gång utan kom på att kunde ju besöka City gross och inhandla det jag behövde – sagt och gjort gick till city gross också handlade och gick hem – allt som allt har jag 3 km idag det känns bra. Det var ju så underbart väder och när jag gick emot butiken träffade jag en arbetskamrat – en som inte bryr om att kamma sig och så – han har fått gliringar så nu var han på väg till frisören.
 
 

 

Jag gick hem och började med mina arrangemang och blev så himla nöjd – nu prunkar det vårblommor lite varstans och det känns som ett lyft i vardagen. Jag anser att ett hem måste kännas trivsamt för att duska kunna ha en chans till att må bra – och må bra är väl något som vi alla vill. Att må bra är väl ett kapitel som jag numera har tagit upp igen – det är så lätt att glömma bort eller jag har lätt att glömma det men vet ni jag återkommer om det imorgon..
 

 

Nu sitter jag här med mina fina blomsterarrangemang och ett rent hem – och jag är lycklig <3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar