onsdag 17 oktober 2012


Äppel päppel piron paron
Jag älskar äpplen – i alla former, som mos, paj, kaka, i mat och att bara få sätta tänderna i dom.
Så här om hösten när våra svenska träd dignar av äpplen så har man ju chansen till att experimentera och jag håller på att styra upp mina planer till lördagen – vi kan kalla den för stora äppeldagen. Även om det även ska bakas valnötsbröd och knäckebröd samt städas och tvättas samtidigt. Jag vet ni är redan trötta på min energi – but here we go ;)
Jag tycker om solsken äpplen, nästan all slags musik, tågresor, korsord och allt som har med ord att göra, tystnad, lukten av kaffe, liljekonvaljer, kaprifol, nästan alla hundar, att åka  till havet, att bada och simma, att sova och drömma, att äta, älska och att gå på teater…

…och så älskar jag äpplen …

Visste du att äpplet i alla tider varit ett utmärkt trollmedel? Jo så är det faktiskt. Äpplet blev också tidigt en symbol för kärlek, erotik och fruktsamhet. Äpplen har varit en vida allmän sinnebild för kärlek, fruktbarhet och ungdom. Även asarna trodde att denna frukt hade gudomliga krafter och åt av Iduns äpplen för att slippa åldras. I Skottland var det förr en sed att flickan på Halloween-dagen, den 31 oktober, ensam gick till ett rum och åt ett äpple framför spegeln. Ansiktet på hennes tillkommande skulle därefter visa sig i spegeln.
I såväl konst som litteratur figurerar äpplen ofta. Alla vet vi väl att det bibliska vetskapens träd bar just äpplen. Oräkneliga är de målningar där äpplen spelar en mer eller mindre betydande roll. Även många moderna konstnärer har med äpplen i sina konstverk. Äpplets vackra form och färg gör det till ett vackert inslag i konstverk och i våra hem.
I litteraturen minns nog många av oss berättelsen av Vilhelm Moberg om Karl-Oskar och Kristina, som planterar kärnor från småländska äpplen i Amerika och Kristina som dör med ett äpple i handen.


Äpplet är en allsidig frukt som kan användas till matlagning, bakning, vin- och starksprit. Äppelfläsk, äppelrulader, ciderskinka, äppelkål, äppelchutney, waldorfsallad, sillsallad, äppelmos, äppelkompott, äppelgelé, äppelpaj, äppelkaka, toscaäpplen, Tarte Tatin, äppelmuffins, äppelglögg, äppelbål och mycket mer kan vi njuta av och göra själva. Det är trevligt att göra egna äppelinläggningar att ge bort till jul eller andra högtidsdagar.

Vad sägs om

Inkokta äpplen med kryddor

6-8 personer
Förberedelser: 10 min.
Tillagning: 20 min.
2 kg mogna, röda äpplen
Saften av 1/2 citron (att gnida in äpplena med)
Saften av 1 citron blandat med vatten (att förvälla äpplena i)
2 vaniljstänger
2 stjärnanis
2 kanelstänger
1 liter vatten
550 g socker
1/2 dl citronsaft (till lagen)
Skala äpplena utan att skada stjälkarna. Ta bort kärnhuset. Gnid in äpplena med citronsaft och lägg dem därefter i en kastrull med citronvatten. Äpplena ska vara helt täckta av vattnet så att de inte blir bruna.
Förväll äpplena i citronvattnet tills de mjuknar (känn med en sticka). Ta därefter bort grytan från värmen och lägg i isbitar för att avstanna kokningen. Dela vaniljstängerna på längden och skrapa ner fröna i en annan kastrull. Lägg i vaniljstängerna, stjärnanisen och kanelen. Häll därefter på vatten, socker och citronsaft och koka upp. Lägg äpplena i lagen och koka upp igen.
Placera äpplena i vackra glasburkar som är väl rengjorda och häll på sockerlagen…
Men själv….



…..älskar jag äppelkaka med vaniljsås till – min mamma gjorde dom alltid i gjutjärnsstekpannan och jag vet inte men jag tror och känner att de blir mer saftiga om man gör det.
Denna är enkel, svår att misslyckas med. God eftersom det är dubbla lager med äpplen. Gott tycker jag då jag inte gillar när det blir för mycket sockerkaka i en äppelkaka. Den ska vara fylld av äpplen men ändå ingen paj.

Ingredienser

200 g smör
2½ dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl grädde

Fyllning:
6 äpplen
2 msk socker
2 tsk kanel

Topping:
Sirap
Ev flagad mandel och/eller pärlsocker


Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Socker och smör ska röras så det blir poröst. Tillsätt sedan äggen, ett i taget. Efter det tillsätter du mjöl, bakpulver och vaniljsockret, sist ska grädden i.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant. Häll i halva smeten.
Skala, kärna ur och skiva äpplena. Blanda socker och kanel och doppa äppelklyftorna i det.
Täck hela formen med hälften av äpplena och sen häller du på resten av smeten. Upprepa med resten av äpplena. Som avslutning strör du över lite av socker- och kanelblandningen.
Jag brukar avsluta med att ringla lite sirap ovanpå för att det ska bli lite knäckigt. Men ibland tar jag flagad mandel och pärlsocker.
Grädda långt ner i ugnen ca 40-50 min. Om den blir mörk så täck över med folie.
Låt den kallna innan du lossar formen eller rör den. Den faller ganska lätt i bitar om den är för varm eftersom den är fylld med äpplen.
Grädde, glass eller vaniljsås är gott till.



…. Och till sist en helt underbar bok som jag själv ska försöka få tag i, full med anekdoter och pysseltips i…

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar