tisdag 30 oktober 2012


Bloggtime
 
Som sagt det har gått en tid sedan jag orkade uppdatera bloggen. Har legat sjuk tillsammans ed min älskling, vi har båda varit rejält förkylda och är väl inte helt bra ännu men det kommer att ordna sig det vet jag …
 
 Veckan som gått -  har haft stor inverkan på mig. Dels så har Peter kommit in i mitt liv. Jag kan bara skratta åt det jag som skulle vara singel sa jag och leva ut mitt liv och bara bry mig om mig själv – föll som en fura en fredag kväll för snart tre veckor sedan. Då för just tre veckor sedan så fira Landskrona – min älskade stad kulturnatt och tanken var att jag skulle ut och ha roligt med en väninna. Väninnan blev sjuk och ledsen som jag var över skrev jag på Facebook.
”vad är väl en kväll på slottet, en bal en fest – ahh ja det får väl bli att jag åker hem och städar då”
Det var någon som såg detta och skrev i min tråd att ”du kan ju ta och ringa en vän” följden blev att när jag kom ut från Ica så ringde jag Peter – som bjöd in mig till sig på lite vin och prat och sen kunde vi gå ut ihop. Det blev en date – som blev lyckad – vi fann varann och tyckte om varann och på den vägen är det. Det är nu tre veckor sedan och vi har hängt ihop tight sedan dess.
Jo han har frågat chans – och fått ett ja …
Men nu kommer jag till päronkakan som jag utlovat en tid – oh den är underbar. Vi på rättspsyk i Helsingborg älskar god mat och goda kakor och detta är skötare Jannes päronkaka – absolut inget för en som gastricbypass opererad som jag men en liten bit eller två slank ju ner. Den ska serveras med grädde och jag kan tänka mig att om man låter någon punschdroppe komma med i den så blir det pricken över i:et
Janne him self !!
 
Så här är den – varsågoda!
Smeten:
3 dl socker
2 ägg
2 dl smält smör
2 dl vetemjöl
1 brk Delmonte (viktigt enligt Janne) inlagda päron.
 Malda hasselnötter eller mandel att bröa den smorda formen med.
 Vispa ägg och socker.
Rör ner mjöl och det smälta smöret.
Smörj en form och bröa den med malda nötter
Häll i smeten
Och tryck ner päronen i kakan…
 175 grader cirka 30-35 minuter till den fått lite färg.
 
Avnjutes med vispad grädde…
 
Ja det var dagens lilla inlägg - pröva kakan till helgen och kom ihåg det ska vara delmontes päron
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar