tisdag 18 september 2012


Att inreda i kolonialstil

Jag har alltid älskat dekorera - vad som helst. Jag har alltid beskrivit min stil som eklektisk inredning men vad är eklektisk stil? Har du eklektisk stil också? Det första vi behöver göra är att ta reda på vad "eklektisk" betyder Eklektisk är ett adjektiv och betyder att man försöker förena idéer från olika håll. ibl. osjälvständigt el. okritiskt Aha man kan alltså säga att det är ett finare ord för blandad alltså. Men säg det då tänker du.
Så det beskriver lite så som jag är. Jag dras till och kan uppskatta så många olika typer av stilar är det överväldigande.. Om jag hade pengar skulle jag ha ett gammalt hus med många rum så jag kunde fylla dem med alla stilar jag älskar. Blanda dem upp, naturligtvis. Men jag har nog alltid dragits till det vita så jag var inte sen att anamma stilen som kom att betecknas som Shabby Chic. Stilen mötte jag för första gången genom författaren och inredaren Rachel Ashwell en amerikanska som myntade begreppet och på tv lärde ut hur man enkelt och finurligt skulle kunna fixa till stilen med gamla loppisfynd – ahh tänkt jag som gjort för mig som älskar loppisfynd.
Genom filmen ”Mitt Afrika” – och kom den koloniala stilen mer och mer in men det skulle ta ytterligare några år innan jag helt anamma den. Som alla andra har jag gått igenom den vita shabby ett antal gånger först –och jag älskar den men nu känner jag att jag mer och mer landar.
I och med min mors bortgång så ärvde jag lite möbler samt att jag tog över min systers matsalsbord, visst ska erkännas fanns tanken på att måla om hennes möblemang i vitt men när det kom på plats och ihop med mina andra mörka möbler i mitt annars så vita hem så bara – ja lugnet la sig och jag kände att nä nu är det dags att satsa på den koloniala stilen. Tavlor har jag ifrån resor i Asien och sen blandar jag det då med svartvita fotografier och andra antika tavlor.
Ännu är jag inte klar, mycket arbete kvarstår. I vardagsrummet ska stolar kläs om, tavlor målas eller ramas in. Men att jag har att göra är det som gör mig så lycklig – för jag älskar att få hålla på med att inreda. Och när jag är klar där så har vi sovrummet kvar – där snurrar det just nu med inredningsidéer och jag vet inte riktigt var jag ska börja men en sak vet jag - roligt kommer jag att få.
Än så länge verkar det som om att Shabby Chic håller i sig ett tag till men då är det roligt att får vara ute och exprimetera och vara lite eklektisk igen. Finns en massa kul idéer att få både igenom böcker och internet. Och att få blanda in det mörka i allt det ljusa som jag redan har gör att jag får ett djup i hela bilden. Jag kommer att återkomma med fler bilder när jag blir mer klar här hemma.
Vill rekommendera dessa två bloggar också som ger mycket inspiration:
 
 
 

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar