måndag 17 september 2012


Konst…
 
Har nog alltid varit intresserad av konst och konsthantverk, så steget till att jag själv börja pula med lite av varje är inte så långt. Höll på tidigt med lera och saltdeg, gjorde figuriner och sålde till släkt och vänner. Att fixa till egna saker av det man får inspiration till av i naturen men även av andra som håller på. Nästan alltid när vi, jag och min syster gått runt på stan och så ser man något eller om hon gör så blir det nästan alltid att¨: Det där kan du ju göra själv!
Så när jag nu även har ett stort intresse av inredning så kombineras ju dessa två stora intressen självklart, loppisfynden och ärvda saker görs om så att de blir såsom jag vill ha dem. Gillar inte att köpa så mycket nytt utan loppisar är mitt andra hem. Känns som ett fynd när man fixar och donar själv och inte bara lägger ut pengar på att köpa sig till looken - jag blir så nöjd när jag hat lyckats.
I rätt så unga år började ha lite mindre utställningar kombinerat med försäljningar i Norrköping och Söderköpingstrakten och det kändes det riktigt bra. Har haft bra framgång med det hela men fick i och med sjukdom lägga ner allt 2001. Nu efter att ha flyttat till Skåne så blir det mestadels till mitt eget hem, jo visst rabarberfat i betong har jag gjort och sålt med viss framgång, även gett bort till en del vänner och släkt. Även dekorerat krukor och drivved.
 
Att få använda sig av naturmaterial såsom drivved, gamla rostiga föremål som jag hittar, stenar, snäckor – kan numera inte gå på en strand utan att ögonen börjar sondera terrängen och jag letar och tänker ahh bara den och bara den och …och …och sen är fickorna fulla, ryggsäcken fylls och jag går hem trött men nöjd.
 
Har mina planer för mitt hem för denna höst, dels så ska jag fortsätta mitt projekt med mina trollhasselgrenar, jag har även planer på att ta upp mitt måleri igen – söker en speciell tavla och eftersom att jag inte kan hitta den jag vill ha så då får jag väl fixa den själv. Vidare ska vissa möbler målas om här hemma, har ärvt lite efter min mor och visst vissa anser inte att man ska måla om allt men nu är de ju så att det är jag som ska ha det hemma hos mig så även om ”värdet” sjunker så är det ju här i mitt hem det ska stå nu och inte i en fjällstuga i Åre ..
 
Jag kommer att då och då återkomma till detta ämne då det intresserar mig mycket. Kommer att delge ideér och även tips på hur man kan få till den rätta looken om det nu skulle vara så att man vill ha just den här stilen. Har som sagt många ideér till hösten och delar gärna med mig.
 
 
Välkommen sköna höst!!
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Detta ser jag fram i mot att följa. Väntar med spänning. ;) Kram Jill

    SvaraRadera