onsdag 12 september 2012


Hösten
Ja nu är den här och även om jag älskar sommaren så är det inte med vemod vi nu går mot hösten. Ser fram emot att få ordna hemma men mest av allt för att få samla mina vänner på middagar. Det finns sommardagar då jag och en vän suttit och riktigt dreglat på balkongen över vad vi ska laga till hösten. För vem längtar inte efter en ordentligt lagad Bouef Bourgain, en gräddig potatisgratäng med massor av vitlök i, härliga äppelpajer, hemgjord glass, porterstek, pollo ai cacciatora, hemlagad pizza, pastarätter i långa rader, mustiga soppor med hembakt bröd, gulasch och aldrig, aldrig att förglömma ett gott vin eller en god öl till.
 
En bra middag med goda vänner är som gjort för en trevlig kväll med många diskussioner och glada skratt. Man kan ha teman, vinprovningar, whiskeyprovningar, fåniga lekar eller kanske samlas för att diskutera en bok som alla läst, musik ja nästan vad som helst. Men det är inte viktigt i sej utan det viktigaste för mig är att träffas, att hålla kontakten. För vänner hör liksom hösten till – vi kryper in i våra gömslen, tänder en massa ljus, zippar på det goda vinet, samlas runt grytorna och diskuterar, sjunger, skrattar och mår gott.
 

Till hösten hör också det att vi får börja klä på oss, gillar tidiga höstmornar när det biter lite i den allt för tunt klädda armen när hunden och jag tar vår tidiga morgonpromenad.  Att om eftermiddagarna efter jobbet krypa in på något mysigt cafè för något smaskigt eller varför inte upp i soffan med en kopp te.
Allt ändras om hösten de möjligheter vi hade till utelivet på sommaren försvinner och den vita horisonten som vintern kommer med står liksom och stampar på tröskeln. I och med att jag flyttat söderut så slipper jag dock de riktigt tuffa vintrarna som jag som barn upplevde i östgötatrakten, och visst det är fuktigare och blåser mer här men jag har hellre det än den riktigt kalla vintern.
Hösten har något mysigt med sej – egentligt är ordet mysigt fjompigt i sig men det passar liksom in nu. Så snart åker alla värmeljusstakar och kandelabrar fram, alla stora och små ljuslyktor. Viner köps in och läggs på lager och en härligt stor oxstek inhandlas. Filtar tas fram ut sina koffertar. För nu ska det snart bli höst på rikt´.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar