söndag 16 september 2012


Mr T och en vanlig Söndag
Vakna imorse till lugn och ro. Tassade upp och kokade mitt te och kröp tillbaka i sängvärmen, väl där så såg jag filmen ”Under solen” med Rolf Lassgård och Helena Bergström- Nutley.
Handlingen utspelar sig på en liten gård i Sverige där Olof, en man som lever kvar på gården alldeles ensam sedan hans mor dog för flera år sedan, men allt näst intill orört i huset. Eftersom han varken kan läsa eller skriva hjälper den nästan dubbelt så unga killen Erik honom med ditten och datten. En dag sätter Olof in en annons i tidningen, ”Ensam lantbrukare, 39 år gammal, egen bil, söker ung hudhållerska…”. Efter ett tag får han besök på gården av den vackra 34 åriga Ellen från storstaden. Helt underbar kärleksfilm som gör att man mår så bra. Men….
….. jag får inte blogga för Mr T som numera placerat sig i mitt knä. Där sitter han och påkallar min uppmärksamhet. Sätter tassarna på tangentbordet och är allmänt i vägen för mig. Plötsligt hörs ett skall ute ifrån balkongen och vi bara måste – och då menar jag måste vi gå ut för att titta vem av alla hans kompisar här i närområdet som gapat.
Mr T har bott hemma hos pappa under helgen men kom nu i förmiddags hem igen till sin mamma för husse ska gå til skolan imorogn och matte är hemma. På en gång när husse gått började tjatet:

Foto: Camilla Frohm

 
-När ska vi gå ut till rastis? När ska vi gå runt dammen? Kommer Conny och Majken och Bobba till rastis? Kan vi sitta ute på balkongen igen? Kom vi busar i sängen med lilla lammet och mjuka grodan på fällen. Vad får jag för mat o.s.v., o.s.v  
Det är hårt att vara småbarns förälder det vill jag lova. Nu så kommer kvällen och man skulle tro att den lille krabaten är trött och skulle lägga sig i sin korgstol och vila lite – men icke sa nicke. Kom så vi går ut på balkongen man kan faktiskt se ett tag till mamma - kom då! Han suckar och lägger sig ner en stund men sen kommer det, gnyendet, gnället varvat med en spontan tvätt av sitt underrede. Pockandet fortsätter med att han slickar lite på mina byxor och när jag böjer mig ner för att ta upp honom tar han det som en invit till bus på en gång.
Vid 22 .00 brukar det vara stopp – då tycker Mr T att vi borde ha varit ute för nattakissandet redan – borde vi inte gå och lägga oss mamma- vi är ju så trötta. Och han är faktiskt trött då och då ska helst hela familjen vara det också. Så kvällen slutar väl med en film i sängen vid 22.30 tiden som vanligt – men inget fel i det – ganska mysigt faktiskt har vi där Mr T och mamma. Undrar vad jag ska välja för film ikväll då – ”Potatishandlaren” med Lassgård kanske ..
God natt så småningom då ;)
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar