torsdag 20 september 2012


Influenser

Alla influeras vi av olika människor, det kan gälla hur de lägger upp saker och ting och även andras livsöden. Jag beundrar starka innovativa människor, människor som också vågar lyssna på sitt inre och vågar tala om det.
Olika människor influerar en i olika ämnen – för mej så slår mitt hjärta extra slag för Jamie Oliver och Per Morberg när det gäller matlagning, Kråke och Ernst när det gäller heminredning. När vi kommer till själslivet så blir det lite mer intimt – Stina är en av de vänner till mej som vet mycket om mej, jag kan inte undanhålla något för henne då tittar hon på mej med kisande blick och säger men det är väl så här gumman du tänker egentligen..… hmmm tänker jag hur visste du det. Har även några manliga vänner som jag kan dryfta ”känsliga” saker med och det är något jag uppskattar. Bland annat Anders i Stockholm – ja du är speciell, blir nog aldrig klok på dej , och jag tror jag är en tillgång för dej också
 

För när vi kommer till exempelvis kärlek och känslor är vi sårbara, då behöver man någon, några som man kan diskutera med som inte dömer en men som inte alltid bara säger ”ja du har så rätt” utan kanske även vågar ifrågasätta och sätta saker på sin spets. Men i god ton och inte för att göra en upprörd och såra. Utan bara få en att tänka till.
Två kvällar nu i rad har Anders och jag haft halva nattliga manglingar om minerade områden såsom kärlek och psykisk hälsa, det är intressant hur ett samtal kan svänga så enormt under en timme eller två. Vi har avhandlat kärlek, till någon speciell, kärlek till livet, hoppet till livet – att orka leva, och att man faktiskt har ett eget ansvar över sitt eget liv. Inget kommer gratis utan man får kämpa lite. Vissa får kämpa mycket och jag tror att det får vi nog alla ibland – alla har vi upp och nedförsbackar.
Anders säger: men du är så positiv jämt och jag tror att du har det lättare då. Hm jag funderar lite och just idag ramla jag över en artikel med Ernst Kirchsteiger som fick mej att inse ja det är precis så jag också funkar. Han liksom jag tror att generositet och snällhet alltid  lönar sig men att det kan innebära att man åker på smällar ibland och att man kan uppfattas som naiv. Men som han säger i intervjun – att det är smällar man får ta och att han hellre åker på en massa smällar och gärna fortsätter att vara snäll och generös. Man kan inte bara gå in i något och bara doppa stortån – man måste våga blöta ner hela sig J .
 
Så kanske det är så – många vet jag retar sig på att jag är så positiv. Bland annat minns jag att när ett förhållande tog slut så mådde jag inte så bra men jag valde inte att gå ut och visa min olycklighet utan jag la upp den där masken – och det är inte bara på ont jag gör det utan jag tror på att det hjälper mej i längden ändå. Där är jag lik min mor, för när far dog så visa inte hon utåt hur mycket hon sörjde. Hon sa – jag vill sörja på mitt sätt, andra har inte med det att göra. Och så la hon på sej masken och förmodligen grät hon när hon var ensam. Men hon valde det, precis som jag ofta gör.
 
För där har vi kärlek och känslor – vi är alla olika och jag tar gärna smällarna men jag vill fortsätta med att vara positiv, snäll och generös.
Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar