tisdag 11 september 2012


Kärleken
till rost…
Jag har alltid haft en förkärlek för gamla saker, det behöver inte vara dyra antikviteter utan det kan vara gammalt och slitet. Har också gillat om inredning i både inne och utemiljö är lite ovanligt – som exempel kan jag nämna att jag är nog den enda i Sverige som har en bräda som hänger på väggen. Vad då säger ni kanske det är väl inte så ovanligt men om jag säger som så att den bräda/planka eller vad man nu inom fackhandeln säger är av robust ek och har varit en del av den gamla slussporten i Söderköping så är jag nog det, och på den sitter en handsmidd rostig spik.
 
 
 Rostiga saker andas dåtid, en gång var de blanka och fina men tidens tand har tagit ut sin rätt. På väggen hemma i sovrummet hänger en krans av taggtråd, även den rostig. Bredvid en helt urtjusig dörr som jag köpt på en Facebook sida av en tjej som är lika galen som jag i gamla nötta saker.

I somras köpte jag denna helt underbara dörr av henne, har fått frågan av några om vad jag ska ha den till – jag hummar och tänker säger sen måste man ha den till något kan den inte bara få var fin som den är, kan den inte bara få vara en prydnad där den står. Har även fått en förkärlek för lyktor av olika slag och förstå min lycka när jag då hittade denna rostiga hemma hos henne och hon var villiga att sälja den till mig.
Rosten har börjat få mer och mer betydelse för mig sedan min mor också gick bort. Har insett att med mitt ”nya möblemang” som gör att mitt hem går mer i den stil som kallas för kolonialstil så kommer dessa rostiga och gamla prylar att passa fantastiskt bra in. Älskar att inreda och hålla på och dona runt lite och fixa. Men just nu går jag hemma efter en operation och bara längtar på att få sätta igång med att inreda på nytt. Får liksom inte hålla på nu men kan säga det att det är svårt att bara sitta och titta på alla saker jag vill göra.  
Den koloniala stilen skiljer sig lite från min gamla shabby chic stil eftersom man tillåter att blanda in mörka träslag och andra mörka artiklar i det hela. Och här kommer alltså mitt rostiga och mina gamla prylar in som pricken över i:et. Har lyckats nu samla på mig en hel del som bara ligger och väntar på att mina händer ska skapa fram till nya med dem . Och jag lovar fortsättning följer med tips och idéer på vad man kan använda gamla ting till. Och hur man enkelt renoverar och får dem att bli till en del av våra moderna hem.
 

1 kommentar: