fredag 14 september 2012


δείπνο
 
Idag skördade jag den sista basilikan. Den gick rakt ner i hackmaskin tillsammans med salt, valnötter och olivolja. Jag gör min egen pesto, så långt det går. Någon mer livgivande förstärkning av maten går knappast att få.
 
 
När jag plockat den så lägger jag den i matberedaren och slår sönder den, dofterna blandas och en medelhavsdoft av olivolja och basilika börjar flyta runt i köket . Underbart och aptitretande- man får önskan om vitlöksbröd stekt i olivolja med ett tunt lager av peston på , eller pasta med stekta zucchiniskivor och pesto som strös med massvis av nyriven parmesan över. Hunger stiger i köket – det finns nu nybakat valnötsbröd  och nyslungad pesto .
 
Det är fredag kväll och jag har bestämt mig för att öppna en av flaskorna ifrån Kreta med Apoliva vinet, ett vin jag och norska Christine drack varje eftermiddag och kväll under vår semestervecka där i augusti. Hm där kommer det, ja jag har ju fårost, och tomater, röd lök det kan bli en helafton i läckerheternas glänta.
 
 
Vinflaskan öppen, peston färdig, brödet med massor av valnötter doftar, fårostens salthet, parmesanen riven, zucchinin stekt – dags att sätta sig ner och som på vanligt grekisk manér avnjuta en underbar δείπνο..middag alltså ...
Καλή όρεξη!! / Buon Apetit!!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar